Mijn eerste stage dag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Brigitte Vriesekoop - WaarBenJij.nu Mijn eerste stage dag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Brigitte Vriesekoop - WaarBenJij.nu

Mijn eerste stage dag

Door: Brigitte

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

18 April 2015 | Curaçao, Curaçao

Er zijn hier 3 andere op mijn verdieping die ook stage lopen bij Amigunan di cristo en in totaal lopen er ongeveer 8 stagiaires stage.

Verder is Amigunan di cristo een naschoolse opvang waar ik stage loop van 12 tot ongeveer 17:30. De stichting die word ge subsideerd. Het is namelijk van een vrouw ( tante Emma ) die haar eigen huis open stelt voor de kinderen ( in totaal ongeveer meer dan 100 ) Zij haalt ze met een busje van school en rijd dan een paar keer op en neer. Verder zit er een basisschool heel dichtbij en daar worden de kinderen lopend opgehaald.
Zij komen bijna allemaal uit de achterstandswijk Fuik waar mijn stage ook zit. De kinderen wonen vaak in vervallen huizen. De tuinen zien er slecht uit en overal ligt troep. Niet alle huizen waar de kinderen wonen hebben stromend water. Verder hebben sommige kinderen thuis ook geen elektriciteit.
Niet iedereen krijgt ook genoeg eten thuis dus dan krijgen ze meestal van tante Emma wat broodjes mee naar huis.

Gokverslaving en alcoholverslaving komen vaak voor bij de ouders. Kinderen worden soms na de opvang met de bus afgezet bij een café, omdat daar de ouder daar dan zijn.

De opvoeding gaat hier heel anders. Er is hier meestal alleen de moeder in beeld.
Er zijn ook heel veel kinderen met dezelfde vader, dezelfde moeder, dat de stiefvader de vader van iemand anders is of dat de moeder de stiefmoeder van iemand anders is.

Sommige kinderen worden mishandeld en zijn ook heel agressief. Je moet ze namelijk heel vaak uit elkaar halen omdat ze ruzie hebben. Ook vragen ze heel veel om aandacht omdat ze dit thuis niet krijgen zo was er een jongetje die was gevallen maar niet hoefde te huilen, toen hij mij zag begon hij te huilen en wilde dat ik hem troostte.
Ze praten hier heel veel Papiaments, alleen de oudere kinderen kunnen een beetje Nederlands maar met gebaren kun je wel al ver komen. Of als je er echt niet uit komt kun je een leidster vragen die Papiaments spreekt. Er zijn een paar leidsters die op een groep vaste groep zitten maar er zijn er niet genoeg dus daarom helpen de stagiairs mee. De leidsters kunnen zelf niet allemaal goed Nederlands. Elke leidster of stagiair noemen ze tante dit is hier respect.
De kinderen krijgen huiswerkbegeleiding en leren op school Nederlands.

Er zit tussen sommige kinderen een groot verschil ( qua rijk en arm ) dit kun je zien bijvoorbeeld aan oude kleren met gaten of oude schoenen maar ook aan hun gedrag.

Gister was mijn eerste stage dag en het was daar een beetje een chaotische dag maar ik vond het heel leuk om met de kinderen bezig te zijn en om te kijken hoe alles daar gaat. Ze willen je de hele dag knuffelen. Ze kunnen heel lief zijn maar ook echt boefjes!
Gisteren hebben 2 kindjes mij ook woordjes Papiaments geleerd. Heel leuk!
Ze zijn hier ook heel gelovig, zo bidden ze elke ochtend Bij de ochtendopening. En op vrijdag is het een dag dat ze leren over de bijbel en word er opgeschreven waar ze voor bidden. Deze maandag gaan we naar de bioscoop met alle kinderen dus ik ben benieuwd!

Er valt nog veel meer te vertellen maar dit komt allemaal nog wel.

Verder ben ik gister uiteten geweest met huisgenootjes en daarna nog uit geweest! Ik ga zo lekker naar t strand toe.

Fijn weekend xxx

  • 18 April 2015 - 15:08

    Joyce:

    Topper ben je kusjes

  • 18 April 2015 - 16:17

    Mam:

    Een mooi verhaal Brigitte het geeft duidelijk weer hoe het daar gaat.
    Wat een verschil met ons hier he.
    Ondanks de armoede hoop ik dat je de kinderen vrolijkheid kan bieden. En dat kan je.
    xxxx

  • 18 April 2015 - 18:04

    Britt:

    Hee nichiee,
    Wat ben ik ontzettend trots op jou als ik dit zo lees.
    Ik hoop dat je een leuke tijd gaat krijgen op de stage en dat als je terug komt misschien wel Papiaments spreekt! Haha
    Vertrouw op jezelf. ❤️
    Dikke kus xx

  • 20 April 2015 - 12:06

    Josephine:

    Ik denk dat ze heel blij zijn met jou, zoals je schijf hebben ze je hulp zeker nodig. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Brigitte

Actief sinds 02 April 2015
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 2948

Voorgaande reizen:

13 April 2015 - 04 Juli 2015

Stage lopen op Curacao

Landen bezocht: