Stage - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Brigitte Vriesekoop - WaarBenJij.nu Stage - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Brigitte Vriesekoop - WaarBenJij.nu

Stage

Door: Brigitte

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

06 Mei 2015 | Curaçao, Curaçao


Hoi allemaal! Ik heb een tijdje niks geschreven want ik had een weekje vrij van stage omdat ze hier vakantie hadden. Ik ben veel naar het strand geweest! Heerlijk.

Deze maandag ben ik weer begonnen op stage en het is nog steeds een beetje wennen en kijken maar ik begin het steeds meer te snappen. We beginnen altijd met een ochtend opening als alle kinderen zijn opgehaald door tante Emma en door andere leidsters ( en stagiairs ) bij de dichtbijzijne school. Ze moeten dan zingen en bidden. Dan moeten ze allemaal naar hun groep.
Je heb groen ( de kleuters ) geel oranje rood blauw paars ( de oudste ) Ik heb een dag op de groene groep gestaan en dat was niet erg leuk, de kleuters kunnen geen Nederlands maar komen wel telkens dingen aan mij vragen in het Papiaments.
Ik snapte dit natuurlijk niet en moest dan telkens zeggen vraag het maar aan de andere tante. Omdat ik ze niet snapte luisterde ze ook niet goed naar mij. Je mag zelf een beetje kiezen op welke groep je staat of waar het het hardst nodig is en daar moet je dan die dag staan. Ik ben tot nu toe vaak op rood geweest en dat vind ik een erg leuke groep. Dit zijn kinderen tussen de 8 en 10. Maar even verder met de indeling van de dag, als we na de ochtendopening hebben gegeten moet iedereen aan zijn huiswerk. Niet iedereen heeft altijd huiswerk maar de meeste wel. Hier help ik ze dan bij, het is vaak rekenen. Ik vind dit erg leuk om te doen maar ik had bijvoorbeeld ook een kindje die het totaal niet snapte en ik had alle manieren geprobeerd om het uit te leggen maar ze snapte het niet. Ik heb toen aan andere stagiairs gevraagd hoe hun hier mee omgaan. Ik heb het toen nog helemaal van het begin uitgelegd en toen kreeg ze het een klein beetje door.
Als iedereen klaar is met zijn huiswerk is er meestal vrij spelen of we gaan iets doen met de groep. Of
Als er een project is gaan we daar aan werken. Aan het eind van de dag word er altijd een sterretje van de dag gekozen. Dit is dan iemand die zich die dag het beste heeft gedragen. De winnaar van de dag krijgt dan snoep mee naar huis. Er worden nog 3 andere kinderen opgeschreven die het ook goed hebben gedaan en van alle groepen word dit in een Ton gedaan. Als laatste word daar nog een keer uit gegraaid en diegene krijgt ook nog snoep mee naar huis. Dan is het tijd voor een koekje en dan brengt tante Emma ze allemaal naar huis met haar busje. Dit is voor ons de tijd om te gaan.

De aanpak en het omgaan met de kinderen blijft heel anders vergeleken met Nederland, hier sta ik af en toe wel van te kijken.
Ook merk je soms erg dat de kinderen het thuis erg slecht hebben. Een jongetje vertelde voor de vakantie dat hij de hele vakantie zou gaan fietsen en vriendjes ging opzoeken, na de vakantie vroeg ik hoe het was en toen vertelde hij mij dat zijn band kapot was en dat hij niet kon fietsen. Van zijn ouders moest hij dit zelf gaan maken maar hij wist niet hoe dit moest dus heeft hij de hele vakantie niet gefietst en heeft hij alleen maar thuis binnen tv gekeken.

Gister heb ik een gesprekje met tante Emma gehad over hoe het allemaal ging. Ik ga op donderdag een vrijwilligster helpen om te lezen met de kinderen en verder vond ze het een goed idee om met een meisje uit de rode groep, die het erg slecht heeft. Iets te gaan doen zodat ze meer aandacht krijgt.
Ook is er maandag een nieuw jongetje bij de rode groep gekomen.
Hij kan niet lezen en schrijven en zit op een ZMLK school. Hij past eigenlijk niet helemaal tussen de groep omdat iedereen gewoon huiswerk heeft en kan leren maar dit kan hij niet. Uit verveling ging hij kinderen uitschelden en slaan hierdoor moest hij apart zitten. Tante Emma vond het een goed idee dat ik even met hem ging praten over hoe hij zich voelde en wat hij wilde gaan doen.
Toen ik met hem praatte merkte ik al dat hij me totaal niet aankeek en dat hij een paar gekke uitspraken deed zoals ik ben al 600 dagen in Curacao en hij wilde alleen maar voetballen en verder niks. Hij kan gelukkig wel Nederlands en Papiaments.
Toevallig is er deze week een voetbal toernooi en zijn ze de hele week aan het trainen. Dus daar gaat hij mee aan doen. Verder moeten tante Emma en ik even kijken wat we gaan doen met hem als iedereen huiswerk aan het maken is. Hij vond niks leuk om te doen dus ik ben benieuwd wat het uiteindelijk word! Maar hier later meer over.

Verder merk je dat de taal nog wel eens moeilijk is. Ze luisteren slecht naar Nederlands maar als een leidster Papiaments praat luisteren ze veel beter. Dit is nog wel eens irritant. Ook verstaan we de dag opening en afsluiting niet en ook niet wat de kinderen onderling zeggen. Ik vraag af en toe dan is waar ze het over hebben aan een tante.

Wat een verhaal haha, weer mooi geweest voor vandaag!

Groetjes XXX

Het is hier trouwens nog steeds helemaal leuk! Ik heb het erg naar mijn zin.

  • 06 Mei 2015 - 19:16

    Mamsie:

    Hoi Brie het is weer een mooi verhaal . Goed van je.
    Blijft schrijven want dan kunnen we je volgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Brigitte

Actief sinds 02 April 2015
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 2976

Voorgaande reizen:

13 April 2015 - 04 Juli 2015

Stage lopen op Curacao

Landen bezocht: